Podręcznik do szkolenia pilotów Ge Hgp6070e

Podręcznik do szkolenia pilotów Ge HGP6070E to profesjonalny poradnik przeznaczony dla szkoleniowców i pilotów. Zawiera on praktyczne wskazówki dotyczące lotów, ustawień panelu sterowania oraz technik operacyjnych. Książka pomaga użytkownikom w opanowaniu wszystkich funkcji samolotu i w wykonaniu wszystkich zadań wymaganych przez operatorów. Przez zastosowanie zrozumiałej terminologii, podręcznik jest łatwy w użyciu i może być stosowany zarówno w szkole lotniczej, jak i w kabinie pokładowej. Podręcznik do szkolenia pilotów Ge HGP6070E to doskonały podręcznik dla pilotów, którzy chcą osiągnąć doskonałość w pilotowaniu samolotów.

Ostatnia aktualizacja: Podręcznik do szkolenia pilotów Ge Hgp6070e

  1. 09-02-2011, 21:32#1


    Przydatne podręczniki


    Polecamy

    Przygotowując się do kursu chciałbym zanim go rozpocznę, zapoznać się z tematyką która będzie omawiana. Chodzi o to bym wiedział o czym oni wogóle mówią.
    W związku z powyższym chciałbym zaopatrzyć się w kilka publikacji, które pozwolą mi dokładnie zrozumieć zagadnienie.

    Nie ukrywam, że najbardziej interesują mnie książki aurostwa L. Szutkowskiego
    - Podręcznik Pilota Samolotowego (napisany wspólnie z Jerzym Domiczem),
    - Poradnik Pilota Samolotowego,
    - Budowa i Pilotaż Samolotów Lekkich,
    - Album Szkolenia Lotniczego

    Które z tych książek są najlepsze /dla początkującego/
    Czy warto zaopatrzyć się we wszystkie 4?
    Czy może któraś z nich zawiera wystarczające kompedium wiedzy, pozwalające na przygotowanie się do kursu.

    Ostatnio edytowane przez Staford; 06-07-2011 o 08:57

    Latacz amator

  2. 09-02-2011, 22:43#2

    Ja korzystam z "Podręcznik Pilota Samolotowego" i jak dla mnie to dobra książka. Wszystko wytłumaczone w prosty sposób z zdjęciami i obrazkami.
    Jak dla mnie to dla początkującego będzie dobra, ale i tak wszystkiego możesz sie spytać na kursie teoretycznym.

  3. 09-02-2011, 23:11#3
  4. 09-02-2011, 23:13#4

    O tyle, o ile widziałem, "Album szkolenia lotniczego" oceniłbym jako mało przydatny.

  5. 10-02-2011, 07:16#5

    Oprócz pozycji L. Szutkowskiego (tak jak napisano wcześniej - zacznij od,, Podręcznika'') polecam coś pokrywającego może mniejszy zakres materiału, za to bardzo dokładnie opisuje podstawy kręgu, pilotażu w zakrętach i sytuacje niebezpieczne - Pilotaż Samolotu od Podstaw Edmunda Mikołajczyka (tutaj akurat link do sklepu plar, ale znajdziesz wszedzie).

  6. 10-02-2011, 09:31#6

    Jeśli chodzi o serie "niebieskich książeczek" to do PPLki najbardziej przystaje "Budowa i pilotaż samolotów lekkich".

    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  7. 10-02-2011, 09:57#7

    Szukaj książek aeroklubu PRL

  8. 10-02-2011, 13:00#8
  9. 13-02-2011, 09:33#9

    Ja osobiście polecam stronę CBT (Computer Based Training) - sam z niej korzystam i znajduje się tam cała wiedza potrzebna na kursie. Wszystko w formie multimedialnych prezentacji. No chyba, że wolisz wersję papierową to zostają Ci tylko podręczniki.

  10. 23-12-2013, 16:20#10

    Jest to mój pierwszy post więc witam Wszystkich!

    Coraz poważniej myślę o zrobieniu licencji PPL(A) - loty rekreacyjne...
    Czy książka L. Szutkowskiego - Poradnik Pilota Samolotowego - czy to dobry wybór na początek zanim rozpocznę kurs - jako podręcznik wyjściowy?
    Czy może jednak powinienem zacząć od czegoś innego?
    Nie mam wiedzy i doświadczenia potrzebuję podstaw.
    Jeśli powyższa będzie ok to która powinienem kupić?
    Bo chyba jak dobrze pamiętam są różne wydania.

    Wszelkie wskazówki i sugestie mile widziane.

  11. 23-12-2013, 16:31#11

    "Poradnik... " to trochę zbyt zaawansowana książka na początek, jest ona napisana do odbiorcy który ma już opanowane podstawy. O wiele lepszy będzie "Podręcznik pilota samolotowego" tego samego autora.

  12. 23-12-2013, 16:42#12Ok. Które wydanie powinienem kupić - piąte?
    O co chodzi z tymi wydaniami bo nie do końca rozumiem.
    Dalej ta sama książka z jakimiś poprawkami - dobrze kombinuje?
  13. 23-12-2013, 16:48#13Tak jak w przypadku innych książek najlepiej kupić wydanie najnowsze. Piąte brzmi nieźle.
  14. 23-12-2013, 17:09#14Super.
    Wielkie dzięki za pomoc.
  15. 23-12-2013, 19:06#15

    Tak jak wyżej, "Podręcznik pilota samolotowego", to dobra publikacja. Jeżeli dodatkowo chcesz zagłębić się w nawigację lotniczą, to polecam książkę Aeroklubu PRL: "Podręcznik nawigacji lotniczej". Bardzo dobry, choć leciwy podręcznik.

  16. 23-12-2013, 23:54#16

    A nam na PPLce polecali Private Pilot's Licence Course PPL szczególnie jeśli chodzi o sam pilotaż (część 1sza - Flying Training) O coś takiego Private Pilot's Licence Course PPL 1 Flying Training, oczywiście do kupienia inne książki z tej serii.

    Pozdrawiam

  17. 25-12-2013, 14:00#17

    Zamieszczone przez Reyes

    Tak jak wyżej, "Podręcznik pilota samolotowego", to dobra publikacja. Bardzo dobry, choć leciwy podręcznik.

    Już mam.
    ''Podręcznik pilota samolotowego"
    ''Budowa i pilotaż samolotów lekkich"
    Oczywiście książki Domicza i Szutowskiego.
    Udało się kupić dwie powyższe z drugiej ręki jak nowe za 60zł z kątomierzem w gratisie
    Jeśli ta osoba jest na forum to pozdrawiam!

    Mam też kilka innych m. in. te Areoklubu PRL w tym tą o nawigacji ale to raczej na później.

    Zamieszczone przez bodeekDzięki niestety jak dla mnie póki co to czarna magia więc zdobędę chociaż podstawy w polskim języku później pomyślimy.

    Co myślicie o ''Meteorologia dla pilota samolotowego" - godne uwagi czy lepiej/wystarczy książka Areoklubu PRL?

  18. 25-12-2013, 21:11#18Jeżeli przyswoisz sobie wiedzę z publikacji Szutkowskiego i Domicza, to nie pozostaje nic innego, jak nawigacja z Aeroklubu PRL, a potem Angielski, praktyka i praktyka.
  19. 27-12-2013, 12:33#19Masz na myśli wszystkie książki wydane przez Domicza i Szutowskiego czy tylko ''Podręcznik pilota samolotowego" i ''Budowa i pilotaż samolotów lekkich"?
  20. 27-12-2013, 13:02#20

To szkolenie e-learningowe jest szkoleniem z zakresu obsługi technicznej samolotu Embraer ERJ 170/190 Series (GE CF34).

Szkolenie zawiera omówienie następujących zagadnień:

  • Nowe, zidentyfikowane problemy eksploatacyjne;
  • Wprowadzone usprawnienia i modyfikacje;
  • Ważne zmiany w konstrukcji i obsłudze wprowadzone poprzez SB, AD, SL;
  • Omówienie doświadczeń eksploatacyjnych.

To szkolenie, z uwzględnieniem szczegółowych procedur opisanych w MOE organizacji Part-145, spełnia wymagania dotyczące szkoleń odświeżających w zakresie znajomości odpowiednich technologi wymaganych przez punkt 145. A. 35(d) i powiązane AMC. Po ukończeniu szkolenia odświeżysz swoją wiedzę w zakresie budowy i działania systemów samolotu Embraer ERJ 170/190.

Uwaga

Po ukończeniu kursu uczestnik uzyskuje certyfikat, jednak szkolenie to NIE stanowi ekwiwalentu szkolenia „General Familiarization” lub „Maintenance Initial” niezbędnego do uzyskania wpisu do licencji Part-66.

O książce

Oficjalny podręcznik znanego na całym świecie Brytyjskiego Stowarzyszenia Szybowcowego zalecany zarówno pilotom jak i instruktorom. Uczniom-pilotom przed lekturą niniejszej książki wskazane jest zapoznanie się z podstawami w innych publikacjach lub ukończenie teoretycznego szkolenia szybowcowego w ramach kursu podstawowego ze względu na złożoność omawianych zagadnień.

Jest to bogato ilustrowany i przyjazny dla czytelnika podręcznik. Prowadzi przez najważniejsze teorie lotu. Wskazuje „niezbędne” minimum wiedzy stanowiące wiarygodne źródło, które można wielokrotnie badać lub zgłębiać w razie potrzeby. Złożone tematy przedstawiono możliwie najprościej i z angielskim humorem, a 400 kolorowych rysunków dodatkowo objaśnia materiał z takich dziedzin jak:

  • fizyka,
  • aerodynamika i mechanika lotu,
  • osiągi,
  • budowa i wytrzymałość konstrukcji,
  • osprzęt,
  • sytuacje niebezpieczne,
  • meteorologia.

Podręcznik tłumaczy w jaki sposób i dlaczego latają szybowce wyjaśniając jednocześnie jak powyższe zagadnienia łączą się ze sobą.

O autorze

The British Gliding Association (BGA), czyli Brytyjskie Stowarzyszenie Szybowcowe jest instytucją rządową zrzeszającą 80 lokalnych aeroklubów położonych w Wielkiej Brytanii. Stowarzyszenie utworzono 27 marca 1930 roku. Wśród członków jest ponad 7000 pilotów (w tym 1100 instruktorów), którzy użytkują 2100 szybowców. Do głównych statutowych działań należy koordynowanie i wspieranie aeroklubów w takich dziedzinach jak bezpieczeństwo i operacje lotnicze, regulacje, szkolenia, finanse, promocja szybownictwa z naciskiem na młodych pilotów, a także nadzór techniczny, czy egzaminowanie w oparciu o aktualne przepisy.

SPIS TREŚCI

Rozdział 1 - Definicje

  • Przerażająca nauka
  • Fizyka w przyrodzie
  • Wymiary
  • Podawanie kierunków – z której strony zacząć?
  • Współrzędne (jesteś tutaj)
  • Algebra i jak tu się nie zgubić
  • Strzałka czasu
  • Siły, wektory, obciążenia
  • Stan równowagi
  • Ciężar, grawitacja i masa (Q, g i m)
  • Siła bezwładności
  • Pęd
  • Szastanie ciężarem
  • Przyspieszenia niewynikające z grawitacji
  • Środek ciężkości, środek masy
  • Przewracanie się
  • Gdzie jest środek ciężkości, jeśli nie ma grawitacji?
  • Momenty i dźwignie
  • Wektory i rozkład sił
  • Dziwne pary
  • Energia i konwersja energii
  • Energia kinetyczna i potencjalna
  • Paczki i pakunki
  • Układy odniesienia
  • Rozdział 2 - Niepewne kroki

  • Wymagania dotyczące latania
  • Unoszenie
  • Siła napędowa
  • Wytrzymałość i integralność konstrukcji
  • Stateczność i sterowność
  • Teoria jako modelowanie
  • Teoria jako ocena ryzyka
  • Ptaki, latawce i papierowe samolociki
  • Zmiana kierunku
  • Eksperymentatorstwo
  • Wznoszenie (i opadanie) balonu
  • Wyporność
  • Balony na ogrzane powietrze – w pogoni za termiką
  • Przeminął z wiatrem
  • Balony gazowe
  • Niebezpieczeństwa czyhające na pionierów
  • Sukces oraz zapowiedź katastrofy
  • Pierwsze wzloty
  • Rozgłos i postęp
  • Sukces wymaga wyrzeczeń
  • Pytanie o dowody
  • Kosztowny ślepy zaułek
  • Uniesiony w powietrze i wreszcie pod kontrolą
  • Spełniona obietnica, przyćmiony sukces
  • Rozdział 3 - Siła nośna, siła oporu i warstwa przyścienna

  • Zobaczyć to, co niewidoczne
  • Założenia
  • Przepływ i energia
  • Ostrożnie ze źródłem
  • Siła nośna
  • Płaskie płyty jako profile aerodynamiczne
  • Kąt natarcia (ang. AoA) i przepływ względny
  • Nieoczekiwane korzyści z zaokrąglenia
  • Wytwarzanie siły nośnej
  • Zwężki Venturiego
  • Charakterystyka ciśnienia
  • Przeciągnięcie
  • Lepkość i opór tarcia
  • Warstwa przyścienna
  • Punkt przejściowy
  • Opór
  • Opór profilowy
  • Opór kształtu (ciśnienia)
  • Opór tarcia
  • Opór interferencyjny
  • Opór szkodliwy
  • Opór wynikający z nieszczelności
  • Opór indukowany
  • Teoria cyrkulacji
  • Efekt Magnusa
  • Teoria cyrkulacji i wir związany
  • Przypomnij mi, jak działa profil lotniczy
  • Więcej na temat wirów (turbulencja w śladzie)
  • Straty energii w strugach zaskrzydłowych
  • Zmniejszanie oporu indukowanego
  • Wydłużenie płata
  • Opór całkowity
  • Co z tym bąblem
  • Jak radzić sobie z oderwaniem
  • Gdzie działa siła nośna
  • Środek parcia (Ś. P. )
  • Kwestie dotyczące środka parcia
  • Środek aerodynamiczny (Ś. A. )
  • Symetryczne profile lotnicze
  • Ugięcie a siła nośna - niesymetryczne profile lotnicze
  • Linia zerowej siły nośnej i moment pochylający zerowej siły nośnej
  • Całkowita siła nośna
  • Współczynniki siły nośnej
  • Tu mniej, tam więcej
  • Inne kwestie
  • Nielaminarne profile lotnicze
  • Nowe perspektywy
  • Owady i inne zmartwienia
  • Rozdział 4 - Siły działające w locie

  • Stan równowagi, przyspieszenie i reakcja
  • Z górki na pazurki
  • Przyspieszanie i hamowanie
  • Opadanie toru lotu
  • Obciążenie skrzydła
  • Przeciążenie a obciążenie
  • Odkrywcze doznania zmysłowe
  • Inne efekty
  • Współczynnik obciążenia a prędkość przeciągnięcia
  • Siły działające w zakręcie
  • Zakręty i pętle – porównanie
  • Położenie w trakcie wyprowadzania z lotu nurkowego
  • Wznoszenie
  • Podstawowe relacje między siłami
  • Siły działające podczas startu za wyciągarką
  • Rozbieg
  • Początkowy kąt wznoszenia
  • Przyspieszenie pionowe
  • Siły na wznoszeniu 
  • Rozdział 5 - Tabliczka informacyjna, konstrukcja i ograniczenia eksploatacyjne

    Część 1 rozdziału 5 - KONSTRUKCJA -

  • Tabliczka informacyjna
  • Europejskie przepisy lotnicze
  • Lot prostoliniowy
  • Rodzaje obciążeń
  • Kilka kwestii ogólnych
  • Rozważania konstrukcyjne
  • Podstawowe zasady konstruowania
  • Testy niszczące
  • Pilot i obciążenia
  • Materiały
  • Struktura materiałów
  • Drewno
  • Włókno szklane
  • Metal
  • Pęknięcia, złamania i zmęczenie
  • Mosty
  • Opór jest przydatny
  • Zatańczyć twista, czyli skręcanie
  • Skrzynki i dźwigary
  • Po linii najmniejszego oporu
  • Monokok, czyli konstrukcja skorupowa
  • Główne elementy
  • Skrzydło
  • Statecznik i usterzenie
  • Kadłub
  • Rozłożenie obciążeń
  • Łączenie elementów
  • Przygotowanie powierzchni
  • Montaż konstrukcji
  • Przenoszenie obciążeń między elementami
  • Elementy pomocnicze
  • Chowane podwozie
  • Zaczepy do holowania za wyciągarką i samolotem
  • Część 2 rozdziału 5 - KRZYWA WYRWANIA -

  • Jeszcze słowo o przeciążeniach i obciążeniach
  • Krzywa wyrwania
  • Linia przeciągnięcia
  • Projektowana prędkość nurkowania (VD)
  • Obciążenia graniczne
  • Obciążenie niszczące
  • Maksymalna prędkość manewrowa (VA)
  • Krzywa podmuchów
  • Maksymalna prędkość lotu w powietrzu burzliwym (VB)
  • Efekt odciążenia
  • Maksymalna dopuszczalna prędkość startu za wyciągarką lub samochodem (VW) i maksymalna dopuszczalna prędkość holowania za samolotem (VT)
  • Sztywność konstrukcji i flatter
  • Skutki zmian gęstości powietrza
  • Prędkość rzeczywista i prędkość przyrządowa (TAS & IAS)
  • Na czym polega problem
  • Inne skutki
  • Jak unikać flatteru
  • Pozostałe kwestie
  • Klapy - prędkości dopuszczalne
  • Zmiany rozkładu obciążenia przy użyciu hamulców aerodynamicznych
  • Rozdział 6 - Stateczność i powierzchnie sterowe

  • Stateczność
  • Stateczność statyczna i dynamiczna
  • Osie stateczności
  • Równowaga
  • Środek ciężkości (Ś. C. )
  • Długo i krótkookresowe oscylacje podczas pochylenia
  • Punkt równowagi obojętnej (P. R. O. )
  • Zapas stateczności statycznej
  • Stateczność pochylenia
  • Środek ciężkości i punkt równowagi obojętnej
  • Stateczność kierunkowa i wzdłużna
  • Odchylenie
  • Przechylenie
  • Wznios płata i ślizg boczny (stateczność spiralna)
  • Inne czynniki mające wpływ na stateczność przechylenia
  • Zagadnienia różne
  • Środek sterowności (Ś. S. )
  • Kąt zaklinowania (płata)
  • Dźwignie sterujące
  • Uwagi ogólne
  • Mechaniczne aspekty funkcjonowania dźwigni sterujących
  • Aerodynamiczne aspekty funkcjonowania dźwigni sterujących
  • Statecznik poziomy i ster wysokości
  • Trymer
  • Trymer sprężynowy
  • Gradient siły na drążku względem przeciążenia
  • Stateczność z drążkiem unieruchomionym i puszczonym
  • Usterzenie ogonowe płytowe
  • Usterzenie motylkowe
  • Statecznik poziomy płytowy
  • Lotki
  • Odchylenie przeciwne (opór lotki)
  • Projektowanie lotek
  • Wstrzymywanie przechylenia
  • Siły na lotkach i odwrócenie działania lotki
  • Ster kierunku
  • Klapy
  • Klapy dodatnie
  • Klapy ujemne (przelotowe) i opór szkodliwy wyważenia
  • Kontrola podejścia do lądowania 
  • Rozdział 7 - Przeciągnięcie i korkociąg

  • Rys historyczny
  • Załamanie przepływu powietrza a przeciągnięcie
  • Zachowanie szybowca podczas przeciągnięcia
  • Wyprowadzenie z przeciągnięcia
  • Oznaki przeciągnięcia
  • Lot powolny
  • Jeszcze kilka słów o lotkach
  • Lot "przeciągnięty"
  • Ekstremalne kąty natarcia i przewroty
  • Przeciągnięcie, przeciążenie <1 i zerowe
  • Przeciągnięcie przy nieudanym starcie za wyciągarką
  • Minimalna bezpieczna prędkość i przeciągnięcie przy starcie
  • Przeciągnięcie na dużej prędkości
  • Odpowiednia reakcja podczas przeciągnięcia
  • Opuszczanie i zwichrzenie dodatnie skrzydła
  • Korkociąg (autorotacja)
  • Wyprowadzenie z korkociągu
  • Efekt żyroskopowy
  • Zachowanie momentu pędu
  • Wprowadzenie w korkociąg
  • Spiralny lot nurkowy
  • Rozdział 8 - Osiągi

  • Kąt lotu ślizgowego i doskonałość aerodynamiczna
  • W poszukiwaniu minimalnej prędkości opadania (własnego)
  • Uwzględnianie noszeń i duszeń
  • Wpływ wiatru
  • Kiedy liczy się prędkość przelotowa
  • Prędkość wznoszenia
  • Krążek MacCready`ego
  • Wykonanie krążka
  • Wykorzystanie krążka
  • Dodanie balastu wodnego
  • Latanie delfinem i lot z małymi stratami
  • Rozdział 9 - Wariometry

  • Wariometry
  • Naczynie wyrównawcze
  • Dajnik ciśnienia statycznego
  • Wpływ odchylenia na ciśnienie statyczne
  • Wznoszenie i zniżanie
  • Elektryczne i elektroniczne wariometry
  • Kiedy wariometr elektryczny nie działa
  • Wariometry mechaniczne
  • Wariometr skrzydełkowy
  • Wariometr membranowy
  • Bezwładność szybowca
  • Energia całkowita
  • Wariometr energii całkowitej (W. E. )
  • Sondy
  • Dysza Venturiego
  • Kompensator wariometru energii całkowitej z membraną (K. W. )
  • Wariometr netto
  • Skutki szybkich zmian ciśnienia
  • Coś nie działa prawidłowo?
  • Rozdział 10 - Meteorologia

  • Błędy prognostyczne
  • Powtórka
  • Związek między temperaturą, ciśnieniem a gęstością
  • Marnotrawne Słońce
  • Temperatura
  • Ciepło i jego transfer
  • Konwekcja
  • Insolacja
  • Warstwy atmosfery
  • Równowaga atmosfery
  • Gradient suchoadiabatyczny
  • Krzywa stratyfikacji czyli aktualny gradient temperatury
  • Inwersje
  • Temperatura wyzwalania i przełamanie inwersji
  • Wilgotność
  • Kondensacja
  • Pochodzenie mas powietrza a ich wilgotność
  • Ciepło przemiany fazowej
  • Gradient wilgotnoadiabatyczny a chmury
  • Temperatura punktu rosy
  • Poziom zamarzania
  • Prądy termiczne i cyrkulacja
  • Komórki cyrkulacyjne
  • Ciśnienie, izobary i wiatr
  • Przepływ gradientowy
  • Efekt Coriolisa a wiatry geostroficzne
  • Powstawanie frontów i niżów
  • Prąd strumieniowy
  • Front ciepły i pogoda frontu ciepłego
  • Pogoda w wycinku ciepłym
  • Front chłodny i pogoda frontu chłodnego
  • Fala
  • Uzyskiwanie informacji pogodowych
  • Umiejętność prognozowania pogody, czyli czy iść na lotnisko?
  • Źródła informacji meteorologicznych
  • Airmet
  • Internet
  • Gazety ogólnokrajowe lub lokalne
  • Prognozy okrętowe (ang. Shipping forecasts)
  • VOLMET
  • Załącznik A

  • Sumy wektorów
  • Załącznik B

  • Obliczanie środka ciężkości szybowca
  • Załącznik C

  • Balast wodny
  • Załącznik D

  • Wpływ bliskości ziemi
  • Załącznik E

  • Problemy z wariometrem i ich rozwiązania
  • Sprawne działanie systemu wariometru: serwisowanie
  • Poszukiwanie przecieków i sprawdzanie kompensacji W.
  • Prawdopodobne źródła nieszczelności po stronie sondy
  • Prawdopodobne źródła nieszczelności po stronie naczynia wyrównawczego
  • Problemy z wnikaniem wody
  • Tłumienie energii całkowitej
  • Załącznik F

  • Efekt Coriolisa
  • Ruch względny
  • Podręcznik do szkolenia pilotów Ge Hgp6070e

    Bezpośredni link do pobrania Podręcznik do szkolenia pilotów Ge Hgp6070e

    Starannie wybrane archiwa oprogramowania - tylko najlepsze! Sprawdzone pod kątem złośliwego oprogramowania, reklam i wirusów

    Ostatnia aktualizacja Podręcznik do szkolenia pilotów Ge Hgp6070e